A tervek szerint teljesen megújul a Kőbányát Lajosmizsével és Kecskeméttel összekötő 142-es vonal. Sok elképzelés született, de mostanra két reálisan kivitelezhető megoldás maradt. Ezeket mutatjuk be a következőkben. A fő kérdés az, hogy melyik veszi figyelembe a helyi lakosok, a vasút közelében élők igényeit. Ebben pedig jelentős eltérések vannak a tervek között.
A 142-es vasútvonal korszerűsítésével az állam az egykori Budapesti Fejlesztési Központot (BFK) bízta meg 2021-ben. A cél akár 120 km/órás sebességre alkalmas, Ócsáig kétvágányú, villamosított fővonal létrehozása.
A sebességnövekedés és a járatsűrűség növelése miatt elengedhetetlen a forgalmas szintbeni kereszteződések kiváltása – azaz hogy a közúti forgalom ne keresztezze a vasutat –, és komoly zajvédelmi létesítmények telepítése.
A tervezés fontos, és Pestszentimre számára különös jelentőségű szempontja a vasút településrészeket elvágó hatásának csökkentése.
Születtek arra tervek, hogy a majdani korszerűsített, kétvágányú, villamosított, sűrű forgalmú vasútvonal pestszentimrei szakaszát egy nyitott árokba süllyesszék. Ilyen megoldás számtalan helyen létezik Európában, ahol a vasút környékén lakók szempontjait még inkább figyelembe veszik.
E terv szerint a Nemes utcánál, Pestszentimre állomás környékén az addig nyitott vasúti árkot lefednék. Az állomásépület alatt süllyesztve alakítanák ki a peronokat. Így a közúti kapcsolatok nem sérülnének, az egész városközpont változatlan formában megmaradhatna.
A vasút továbbra is könnyen elérhető lenne, de a felszínen a helyét park, közösségi tér váltaná fel.
Nagy előnye lehet ennek a változatnak, hogy sokkal kevesebb kisajátítással járna, hiszen az egész beruházást meg lehet oldani a vasút jelenlegi nyomvonalán. Pestszentimre városközpontja megmaradna, és nem foglalná el egy közúti aluljáró.
Az árokban vezetett vasút felett a gyalogos- és kerékpárforgalom, a közösségi és a gépjármű-közlekedés több helyen hidakon átvezethető lenne. Ez csökkentené a vasút településrészeket elvágó hatását, ami eredetileg is fontos tervezési szempont volt.
Ebben az esetben nincs szükség csúnya és ormótlan zajvédő fajra sem.